Dry Needling

Sinds 2021 passen wij deze behandeltechniek toe binnen onze praktijk. Na lichamelijk onderzoek kan uw therapeut (altijd in overleg met u) er voor kiezen om uw klachten (o.a.) te behandelen d.m.v. Dry Needling.

Wat doet dry needling met je spieren?
Door middel van dry needling worden spieren aangeprikt wat leidt tot een voelbare daling van de spierspanning met een pijnvermindering en een betere beweeglijkheid als gevolg. Dry needling is géén acupunctuur. De naald is de enige overeenkomst. Bij acupunctuur wordt geprikt in energiebanen, waar bij dry needling dus specifiek in spieren en 'spierknopen' wordt geprikt.

Vooral bij spierklachten in de nek/bovenrug, schouderregio en onderrug/bil-regio, behalen we mooie resultaten binnen slechts enkele behandelingen.

Is het pijnlijk?
De steriele naaldjes die voor Dry needling gebruikt worden, zijn heel dun. Het zijn dezelfde naaldjes als bij acupunctuur gebruikt worden. Nadat uw therapeut de strakke band en het triggerpoint of spierknoop in de aangedane spier gelokaliseerd heeft, wordt het naaldje snel door de huid getikt. Dit is nagenoeg pijnloos. Daarna brengt de fysiotherapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint of spierknoop toe; dit is een niet pijnlijk, dof gevoel. Als de punt van het naaldje het triggerpoint of spierknoop bereikt, reageert de spier met een kramp: de spiervezels binnen de spierknoop of triggerpoint trekt zich even kortdurend samen. De therapeut beweegt het naaldje op en neer om zoveel mogelijk spiervezels van het triggerpoint los te maken. Afhankelijk van de spier waarin het triggerpoint zich bevindt en het aantal triggerpoints in de spier, kunnen de krampen soms wat heviger zijn. Ook kunt u de uitstralende pijn voelen die door het triggerpoint veroorzaakt wordt. Dry needling is geen pijnvrije behandelmethode, maar is meestal goed te verdragen, daar deze krampen maar zeer kort aanhouden.

Na de behandeling kan de spier flink gevoelig, stijf of beurs (“blauwe plek”) aanvoelen. De eerste uren is dit het meest, ook is aanspannen van de net behandelde spieren dan pijnlijk. Na een nachtrust voelt het al een stuk beter maar nog wel beurs. De napijn neemt geleidelijk af en kan tussen de 1 en 5 dagen duren.